شنبه 15 اردیبهشت 1403

 

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: لایحه حمایت از حقوق کودکان به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که امیدواریم به زودی تصویب شود.

 

سرویس اجتماعی  موج برنا-منطقه آزاد انزلی یکبار دیگر میزبان یک رویداد ملی بود ، یک رویداد بزرگ و البته مهم ،  نشست حقوق شهروندی کودک بر جامعه توسعه گرا که با توجه به حوادث اخیر که می تواند موثر ، لازم و ضروری باشد .  

 

 پنجشنبه 21 تیرماه  نشست حق شهروندی کودک بر جامعه توسعه گرا در منطقه آزاد انزلی برگزار شد و مولاوردی  دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی میهمان ویژه این مراسم بود.

مولاردی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اظهارنمود : ایران علاوه بر پیوست به کنوانسیون حقوق کودک، به پروتکل الحاقی این کنوانسیون نیز پیوسته است.

ملاوردی  با بیان اینکه باید در حمایت از کودک، جهانی اندیشیده و بومی عمل کنیم، گفت : پیشگیری از کار کودکان و کاهش 25 درصدی کودکان کار تا سال 1400 در دستور کار دولت است.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی افزود: حق شهروندی کودک در جامعه ای که به سمت توسعه درحال حرکت است، اساسی و تعیین کننده بوده و در واقع؛ جامعه ای که از توسعه نایافتگی نامتوازن رنج می برد، به کودکی برمی گردد.

وی بر ضرورت نهادینه سازی صلح و توسعه از کودکی تاکید کرد و افزود :  بذر صلح ، توسعه و حقوق شهروندی از دوران کودکی باید شکل بگیرد تا جامعه آینده ، امکان برداشت داشته باشد و لازم است در تمام سیاست گذاری های خود، این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

مولاوردی به رابطه لازم و ملزومی بین حق شهروندی، حق شهروندی کودک و جامعه توسعه محور اشاره کرد و افزود : بین حق شهروندی، حق شهروندی کودک و جامعه توسعه محور و یا توسعه مدار وجود دارد و برای رسیدن به جامعه توسعه یافته، باید ابزار و شرایط لازم برای تحقق این حقوق فراهم شود.

وی با تصریح اینکه باید بین توسعه اجتماعی، محیط زیست و توسعه اقتصادی هماهنگی باشد، گفت: تربیت شهروند مسئولیت پذیر، محور توسعه پایدار در هر جامعه است و باید شرایط مشارکت را به گونه ای فراهم کنیم که کودکان به عنوان شهروند کامل و بالغ، در خدمت کشور قرا گیرند.

ملاوردی  همچنین بر ضرورت حمایت از کودکان در برابر مشکلات و خشونت های جنسی و روانی تاکید و اضافه کرد: باید به رشد خلاقانه کودک در قوانین شهرسازی و آشتی کودک با طبیعت توجه کنیم.

وی خاطر نشان کرد :  با استفاده از تمامی ظرفیت ها، باید شرایط رشد کودکان فراهم و زمینه ای مهیا شود که کودکان ما فرصت کودک بودن و کودکی کردن پیدا کنند.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی : باید با تمرینی که کودکان ما انجام می دهند، آنها را به شهرواندان فعال، مطالبه گر و مسئولیت پذیر تبدیل کنیم و بر این اساس مسئولان به پاسخگویی وادار شده و حساسیت های لازم را در برابر حقوق شهروندی خواهند داشت.

ملاوردی در پایان گفت: مردادماه و همزمان با  سالروز تنفیذ حکم رئیس جمهوری، نخستین گزارش مربوط به حقوق شهروندی ارائه و در اسفندماه امسال نیز دومین گزارش آن بیان می شود.

وی وضعیت کودکان کار در شهرهای مختلف را نامناسب دانست و گفت: طرح مناطق دوستدار کودک باعث می شود دستگاه هایی که وظیفه ذاتی در این بخش دارند با تصویب اسنادی در این زمینه جلوی نقض حقوق شهروندی کودکان بویژه کودکان کار را بگیرند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در ادامه خواستار آموزش مسئولیت پذیری کودکان در سنین پایین شد و افزود: باید به رشد خلاقانه کودک در قواعد  شهر سازی و ایجاد فضاهای زیبا شناختی توجه ویژه ای شود.

استاندار نیز در نشست حقوق شهروندی کودک در جامعه ی توسعه مدار با اشاره به جایگاه حقوق شهروندی در کشور گفت: باید برای آغاز این طرح ، تحقیق و برنامه ریزی جدی و مناسب شود و از بخش های اجرایی انتظار می رود اصول قانون اساسی را در این بخش به طور کامل اجرا کنند.

آقای سالاری با تبیین جایگاه نظارت بر کار مسئولان در قانون اساسی گفت: با اجرا شدن فصل سوم این قانون تمامی انتظارات ما برآورده می شود.

وی همچنین افزود : امر به معروف و نهی از منکر یکی از وظایف مهم رسانه هاست آنان باید بتوانند آزادانه و بصورت مستقل فعالیت کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی هم در این نشست گفت : سازمانش تلاش میکند این مطنقه را به عنوان الگویی موفق در اجرای طرح منطقه آزاد دوست دار کودک معرفی کند.

آقای مسرور با اشاره به اینکه موضوع حقوق شهروندی برای کشور مهم است تصریح کرد: حق سلامت، آموزش و محیط زیست از مسائل مهم حقوق شهروندی است که برای اجرای آن اهتمام کامل داریم.

شایان ذکر است عصر پنجشنبه جلسه حقوق شهروندی با استاندار گیلان و دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در رشت برگزار خواهد شد.

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna